• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    חישובי וסתות (הנחיות מעשיות)


    הנחיות מעשיות לחישוב מועדי עונות הפרישה לאור חישוב התאריכים שבהם יש הנחה הלכתית שיתכן ותופיע הוסת.


    על סמך הפסוק בספר ויקרא (פרק ט”ו פסוק ל”א) “והזרתם את בני ישראל מטומאתם” מתחייבת הקפדה להימנע ממצב של קיום יחסים בזמן שסביר שתופיע הוסת.

    כדי לעשות זאת נדרשת כל אישה לקבוע על פי המופעים הקודמים של הוסת שלה מהם הזמנים שבהם עליה לחשוש שיתכן ותופיע הוסת הבאה על סמך ההנחות ההלכתיות בנושא, ולקבוע זמנים אלו כעונות פרישה בעלות דינים מיוחדים. כלה צריכה להתחיל לנהל מעקב אחרי הוסתות לפני החתונה, כך שהיא תוכל לשמור על עונות הפרישה המתאימות לאחר הנישואין.

    על סוגי הוסתות השונים תוכלי לקרוא בהרחבה כאן. דף זה עוסק בהנחיות טכניות לחישוב הוסתות. הוא אינו רלוונטי במקרה הנדיר שבו יש לך וסת גוף. על חישובי וסתות במקרה של שימוש באמצעי מניעה הורמונאליים תכולי לקרוא כאן.

    דיני וסתות מבוססים על הלוח העברי, כך שיש צורך בלוח כזה על מנת לחשב אותן. ניתן לקנות לוח מיוחד המיועד לחישוב וסתות, אך ניתן להשתמש בכל לוח שנה עברי. קיימים מגוון אפליקציות ואתרי אינטרנט המציעים חישוב וסתות אוטומטי. תוכלי להשתמש בהם אם הדבר נוח לך. זכרי רק שטעויות יכולות לקרות גם בשימוש בתוכנה – ודאי כי את מבינה כיצד דיני וסתות פועלים ואלו מנהגים את נוהגת, כך שתוכלי להבחין אם ישנן שגיאות. בנוסף חשוב שתשימי לב שאם אינך חב”דניקית אינך משתמשת בתוכנה שמחשבת וסתות על פי שיטת חב”ד, כיוון שחישוב וסת ההפלגה שלהם מחושב על פי כללים שונים מאשר כל שאר הפסיקות בעם ישראל. תוכלי לקרוא על כך כאן.

    רישום מועדי הוסת נועד לאפשר לך לדעת מראש מתי יגיעו העונות פרישה שאת חייבת לשמור, כדי שתוכלי לייצר לעצמך תזכורת. בנוסף, חשוב לשמור על רשימה מתעדכנת של וסתות קודמות, כך שתוכלי לדעת האם נוצרה אצלך חוקיות מדוייקת שמתאימה להגדרה ההלכתית של וסת קבוע.

    מה מסמנים בלוח?

    כאשר מופיעה הוסת שלך, סמני בלוח את מועד הגעתה. שימי לב לסמן לא רק את התאריך העברי אלא גם את העונה – יום או לילה – שבה הוסת הופיעה. על חלוקת היממה לעונות תוכלי לקרוא כאן. כדאי לבצע את הסימון בהקדם, על מנת שלא תשכחי מתי בדיוק הופיע הדימום ותצליחי לחשב בקלות את הוסתות שאת צריכה לחשוש להם.

    אם חשת בתסמונת קדם-וסתית מובהקת, כדאי לסמן גם אותה בלוח, כדי לעקוב ולברר האם נוצרת וסת גוף במקרה של חזרה עקבית שלוש פעמים ברציפות.

    אם יש לך וסת קבוע וגם כעת הדימום הופיע בזמן הצפוי תוכלי מיד לסמן בלוח את המועד הבא שבו עליך לחשוש לוסת זו.

    אם יש לך וסת קבוע וכעת הדימום הופיע בזמן אחר עליך לחשוש בחודש הבא גם לוסת הקבוע, וגם לחשב את הוסתות כוסת לא קבוע, לפי התאריך שבו הופיעה הוסת בזמן החריג.

    בגלל חומרת החזקה בוסת קבוע גם אם הוסת לא הופיעה אתם אסורים בקיום יחסים כל עוד לא ביצעת בדיקה הלכתית תקינה.

    במצב של וסת לא קבוע יש לסמן בלוח שלושה תאריכים שבהם יחולו עונות פרישה. שימי לב האם את מסמנת עונת יום או עונת לילה: כל “עונות הפרישה” תהיינה באותה “עונה” (יום או לילה) שבה התחילה הוסת האחרונה.

    שלושת התאריכים שבהם יחולו עונות פרישה:

    יום החודש- אותו התאריך העברי שבו הגיעה הוסת כעת, בחודש העברי הבא.

    עונה בינונית- היום השלושים מיום הוסת האחרונה. עונה זו תהיה זהה ליום החודש או שהם יחולו בימים עוקבים, בהתאם למספר הימים בחודש.

     

    וסת ההפלגה- וסת הפלגה – סופרים את מספר הימים שהיו בין הוסת האחרונה לזו שלפניה (הפלגה), ושוב סופרים את אותו מספר ימים מיום הוסת האחרונה. היום אליו הגענו בספירה זו הוא יום וסת ההפלגה.

    בכל הוסתות הללו יש לפרוש ולא לקיים יחסים בעונה (יום / לילה) שבו הופיעה הוסת הקודמת, ולבצע בדיקה הלכתית במהלך העונה. אם עברה העונה שבה חלה העונה הבינונית על פי החישוב שלך מבלי שבדקת, את אסורה על בעלך עד שתבצעי בדיקה- בדיוק כמו בוסת קבוע.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות