• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    התנהלות לאור דיני כתמים


    המלצות מעשיות להתנהלות באופן שיאפשר להימנע מלהיאסר כשאין בכך הכרח הלכתי.


    כיוון שבמקרה של מראה שמוגדר הלכתית כ’כתם‘, אותו מראה עשוי לאסור או כלל לא להשפיע על מעמדם ההלכתי של בני הזוג בהתאם לנסיבות, התנהלות לאור דיני כתמים יכולה לסייע בצמצום המקרים שבהם בני הזוג יאסרו. בתקופות שבהן צפוי שיופיעו הכתמות (למשל בתקופה הראשונה לשימוש באמצעי מניעה הורמונאליים או אחרי לידה) כדאי להתנהל לאור כללים אלו כל העת:

    הימנעות משימוש בבדים בצבע לבן:

    כיוון שמראה שמוגדר כ’כתם‘ ונראה על גבי בד, יאסור אך ורק אם צבעו של הבד היה לבן, הקפדה על שימוש בבגדים, תחתונים, מגבות ומצעים שאינם לבנים, תצמצם מאד את האפשרות להיאסר.

    הימנעות מהכנסת טמפון או עד בדיקה לנרתיק בזמן הכתמות: 

    דיני כתמים חלים רק על מראה שמוגדר כ’כתם’. מראה שנראה על חפץ שהיה בנרתיק אינו מתאים להגדרה זו (על הסיבות לכך תוכלי לקרוא כאן). מסיבה זו מומלץ להימנע מביצוע בדיקה הלכתית במקרים שאין הנחיה הלכתית ספציפית לבצע בדיקה.

    כמו כן מומלץ להימנע משימוש בטמפונים במקרה שאין כבר דימום בשטף. אפילו נקודה קטנטנה בצבע אוסר תאסור את בני הזוג אם היא מופיעה על טמפון שהיה בנרתיק, ותחייב ספירת שבעה נקיים לאחר שיחלפו ימי ההמתנה המינימליים.

    המתנה לאחר הטלת שתן: 

    לפי חלק משיטות הפסיקה מראה דמי שיראה בסמוך להטלת שתן עשוי לאסור. אם חלפו 15 שניות מסופו של זרם השתן ועד שהאישה קינחה את עצמה המראה לא יאסור אותה כל עוד מדובר ב’כתם’. (על הסיבות לכך תוכלי לקרוא כאן).

    מכאן, שהקפדה על המתנה של 15 שניות מסופו של זרם השתן ועד לקינוח תיצור מצב שבו האישה לא יכולה להיאסר. אם הקינוח התבצע לאחר פרק זמן זה ונראה על הנייר מראה דמי הוא אינו אוסר. אין צורך להימנע מלהביט בנייר אם חלף פרק הזמן הדרוש.

    מי שפוסקת לפי פסקי הרב עובדיה יוסף אינה צריכה להמתין, ומראה דמי על נייר טואלט בעקבות קינוח לא יאסור אותה אף אם הקינוח התבצע מיד.

    הימנעות מראיית כתמים בסמוך לקיום יחסים: 

    מקרה של ראיית מראות דמיים סביב קיום יחסים הוא סבוך מאד הלכתית (ראי כאן) כדי להימנע ממצב כזה מומלץ להתרגל שבאופן קבוע בני הזוג ינקו את עצמם לאחר קיום יחסים במגבת כהה, שכלל לא תאפשר לראות האם יש הפרשות בגוון לא שגרתי. אם בני הזוג מתנקים באופן שיתכן ויבחינו בגוון של ההפרשות, מומלץ להמתין מספר דקות מיציאת האיש מגופה של אשתו ועד שיתנקו.
    שימו לב: במקרה של מציאת מראה בצבע אוסר בסמוך לקיום יחסים, מציאת המראה על גופו של האיש חמורה יותר הלכתית ממציאת המראה על גופה של האישה. מסיבה זו חשוב במיוחד שהאיש יקפיד על התנהלות לאור ההנחיות.

    התנהלות לאור כללים אלו תאפשר ברוב המקרים שלא להיאסר כל עוד המראה עודנו מוגדר הלכתית כ’כתם’. נשמח לעמוד לרשותך בכל מקרה של התלבטות.

    לאישה שמנסה לספור שבעה נקיים ונתקלת בקשיים בגלל הכתמות מומלץ לפנות להתייעצות אישית ביחס ללבישת לבנים בשבעה נקיים ולאופן ביצוע הבדיקות. התייעצות כזו תאפשר לתת לה הכוונה הלכתית מדוייקת למצב שבו היא נמצאת.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות